ODPISY
1. KIEDY MOGĘ LICZYĆ NA ODPIS?
Jeżeli rozpoczynasz ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu kasy/drukarki fiskalnej , masz prawo do odliczenia od podatku VAT 90% ceny netto kasy, nie więcej jednak niż 700 zł. Odliczenie 90% ceny netto obowiązuje jedynie przy pierwszym zakupie kas.
-
złożenie przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego przed terminem (najpóźniej jeden dzień przed) rozpoczęcia ewidencjonowania pisemnego zgłoszenia o liczbie kas i miejscu (adresie) ich użytkowania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania,
-
rozpoczęcie ewidencjonowania w terminie (czyli pierwsze 1/5 kas w dniu utraty zwolnienia, kolejne co miesiąc),
-
kasy/drukarki fiskalne spełniające odpowiednie warunki i kryteria techniczne,
-
przedłożyć w US dowód zapłaty całej należności za kasę/drukarkę fiskalną, której odliczenie dotyczy.
Odliczenie 90% ceny netto kasy jest dokonywane następująco:
-
odliczenie od całości różnicy podatku należnego z naliczonym (kwota do zapłaty z deklaracji VAT);
-
a jeżeli podatek do zapłaty nie wystąpił - podatnik otrzyma zwrot w gotówce, ale nie więcej w jednym okresie rozliczeniowym, niż:
-
25% przysługującego podatnikowi odliczenia przed jego pierwszym dokonaniem (za wszystkie kasy instalowane po utracie zwolnienia) - gdy rozlicza się miesięcznie;
-
2. KIEDY I CZY W OGÓLE MUSZĘ ZWRACAĆ KWOTĘ ODPISU?
Jeżeli w ciągu 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy/drukarki fiskalnej:
-
zaprzestałeś działalności,
-
otwarto wobec Twojej firmy postępowanie likwidacyjne,
-
ogłoszono upadłość Twojej firmy,
-
sprzedałeś przedsiębiorstwo lub zakład (oddział), w którym zainstalowano kasę,
-
dokonałeś odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w §7 i 8 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych,
-
nie dokonujesz przeglądów kasy co 24 m-cy,
-
zaprzestałeś użytkowania kasy/drukarki fiskalnej,
-
naruszyłeś przepisy określone w rozporządzeniu w sprawie kas fiskalnych i warunków użytkowania kas fiskalnych,
jesteś zobowiązany do zwrotu odliczonej lub zwróconej przez urząd kwoty.
Obowiązek zwrotu powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału (w zależności od okresu rozliczeniowego VAT), w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.
Zwrotu należy dokonać w następującym terminie:
-
w terminie złożenia deklaracji VAT-7 lub VAT-7K, czyli do 25 dnia miesiąca następującego po ww. dniu, albo
-
do końca następnego miesiąca po ww. dniu w przypadku podatników dokonujących wyłącznie czynności zwolnionych albo podatników zwolnionych podmiotowo.
SPRZEDAŻ
1. CO ZROBIĆ, JEŻELI POMYŁKOWO SPRZEDANO TOWAR ZE ZŁĄ CENĄ?
Jeżeli sprzedaż na kasie jest już zakończona, tzn . potwierdzona klawiszem ?gotówka?, paragon jest zamknięty i nie możesz dokonać anulacji. Pozostaje Ci sporządzić PROTOKÓŁ BŁĘDNEJ SPRZEDAŻY ( wzór pisma) , w którym opiszesz po krótce zaistniałą sytuację i dołączysz błędny paragon. Ponownie sprzedaj towar/usługę i wydaj paragon klientowi. Załóż ZESZYT KOREKT, w którym będziesz w przyszłości w przypadku ponownych pomyłek zamieszczać Protokoły. Pamiętaj, żeby w rozliczeniu miesięcznym uwzględnić wszystkie odnotowane Protokoły błędnej sprzedaży.
2. JAKIE DOKUMENTY WYDAJĘ KLIENTOWI, JEŻELI WYSTAWIAM MU FAKTURĘ I PARAGON?
Wystawiając fakturę do paragonu fiskalnego odbierz od nabywcy paragon i połącz go (np. zepnij zszywaczem) z kopią faktury pozostającą w Twojej dokumentacji. Klient otrzymuje od Ciebie oryginał faktury.
AWARIA KASY
1. JAK EWIDENCJONOWAĆ SPRZEDAŻ, JEŻELI KASA FISKALNA ZEPSUŁA SIĘ I JEST W SERWISIE? RAPORTY Jesteś zobligowany do wykonywania raportów zerujących. Pamiętaj, żeby zrobić: Pozostałe raporty dają Ci obraz dokonywanych na Twojej kasie transakcji i nie są obowiązkowe. Raport fiskalny miesięczny może być wykonany dopiero po ZAMKNIĘCIU miesiąca, tzn. najwcześniej następnego dnia po zakończeniu miesiąca, np. Raport miesięczny za LUTY wykonasz dopiero 1 MARCA. ZMIANA MIEJSCA INSTALACJI KASY ZLIKWIDOWALIŚMY JEDEN PUNKT HANDLOWY, A KASĘ PRZENIEŚLIŚMY DO SIEDZIBY FIRMY. CZY TRZEBA COŚ ZROBIĆ Z KASĄ FISKALNĄ? Jeżeli zmieniasz miejsce instalacji kasy, musisz o tym powiadomić US (wzór do pobrania): podajesz nowe miejsce instalacji i określasz, czy kasa będzie urządzeniem głównym, czy przechodzi do nowego miejsca jako rezerwowa. Powiadom również swój serwis ? należy zmienić nagłówek wpisując nowe miejsce instalacji kasy. LIKWIDACJA FIRMY -> ODCZYT KASY FISKALNEJ 1. CO ZROBIĆ Z KASĄ FISKALNĄ, JEŻELI ZLIKWIDOWAŁEM FIRMĘ? W przypadku likwidacji działalności gospodarczej, należy bezwzględnie dokonać odczytu z pamięci urządzenia fiskalnego w obecności urzędnika z właściwego Urzędu Skarbowego oraz uprawnionego serwisanta urządzenia. Tak więc likwidacja firmy, wiąże się bezpośrednio z likwidacją urządzenia fiskalnego ? US musi wykreślić je ze swojej ewidencji. Złóż w US pismo z prośbą o dokonanie odczytu z pamięci kasy fiskalnej (wzór do pobrania), pozostaw swój numer telefonu i czekaj na informację o terminie odczytu. PAMIĘTAJ, żeby powiadomić serwis, gdyż musi on przygotować wymagane wydruki z kasy. Kasa po odczycie jest ?zamknięta? i nie nadaje się do dalszej pracy. Możesz ją zatrzymać i przechowywać przez okres pięciu lat (np. Jeżeli myślisz o powtórnym uruchomieniu kasy po wymianie modułu fiskalnego,ale musisz sprawdzić, czy Twoje urządzenie ma aktualną homologacje MF) albo przekazać do serwisu/producenta, gdzie kasa zostanie po trzech miesiącach zezłomowana a jej pamięć fiskalna komisyjnie zniszczona. KSIĄŻKA SERWISOWA W przypadku utraty książki kasy rejestrującej musisz niezwłocznie powiadomić pisemnie o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego (wzór do pobrania) Następnie zwróć się do serwisu z kopią pisma złożonego w US ? na tej podstawie serwis wyda Ci duplikat książki Na stronie tytułowej tej książki kasy rejestrującej musi być umieszczony napis "DUPLIKAT". Powiadom o tym fakcie swój serwis. Otrzymasz nową książkę serwisową z adnotacją ?KONTYNUACJA?. PAMIĘTAJ!!! Masz obowiązek posiadać książkę serwisową, która jest zawsze w miejscu użytkowania kasy, dostępna na każde żądanie serwisu i przedstawicieli US. ZMIANA SERWISU Jeżeli z jakiś względów chcesz zmienić serwis, musisz wystąpić do Producenta urządzenia z wnioskiem o przekazanie serwisu podając powód Twojej decyzji i sugerując nowy serwis.
Gdy kasa nie działa, trzeba ewidencjonować obrót przy zastosowaniu kasy rezerwowej. Gdy takiej kasy nie ma, albo gdy również ona nie działa ? NIE MASZ PRAWA do prowadzenia sprzedaży.
1. MOJA KASA MA DUŻO RÓŻNYCH RAPORTÓW PRZEKROJOWYCH. JAKIE RAPORTY MUSZĘ ROBIĆ ZAWSZE?