Kasa fiskalna potrzebna przy wznowieniu działalności
Gdy podatnik zlikwidował dotychczasową działalność gospodarczą, a po jakimś czasie zdecydował się na zarejestrowanie nowej, powinien od pierwszej transakcji dla osób fizycznych używać kasy fiskalnej, tzn rejestrować sprzedaż na kasie.
Jedna z łódzkich podatniczek zwróciła się do US z prośbą o interpretację. Prowadziła ona do lutego 2002 roku indywidualną działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Do ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego używała wówczas kasy fiskalnej. Zlikwidowała firmę i od razu złożyła zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a w marcu 2002 roku urzędnik skarbowy sporządził protokół z odczytania zawartości pamięci kasy.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty (sygn. I USB III/436/102/ 2005/kk),udzielił wyjaśnienia. Naczelnik urzędu skarbowego nie zgodził się z takim stanowiskiem. Stwierdził, że po analizie przepisów ustawy o VAT wynika, że zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu wskutek likwidacji działalności przez osobę fizyczną, a następnie wznowienie jej (bez względu na to, czy jej profil został zmieniony czy nie) oznacza, że mamy do czynienia z tym samym podatnikiem posługującym się tym samym numerem NIP. Mówimy więc zatem o kontynuacji działalności. Powoduje to, że ewidencję przy użyciu kas należy prowadzić od pierwszej sprzedaży na rzecz osób fizycznych.
Źródło: Przegląd prasy Taxonline.pl, data artykułu: 29.10.2007
Treść artykułu dotyczy stanu prawnego obowiązującego w czasie, kiedy powstała oryginalna publikacja w piśmie.