Obsługa i użytkowanie kas fiskalnych cz.3
Zakazy i nakazy dla użytkowników kas
Dla jak najmniej awaryjnej pracy w zgodzie z obowiązującymi przepisami, każdy użytkownik urządzenia fiskalnego powinien zastosować się do poniższych wskazówek:
- fakt fiskalizacji należy zgłosić we właściwym urzędzie skarbowym we określonym ustawowo terminie 7 dni,
- całą sprzedaż towarów i usług w danym punkcie handlowym należy rejestrować na kasie potwierdzając to wydrukiem paragonów,
- zafiskalizowanego urządzenie nie można odsprzedać bez jego wyrejestrowania z ewidencji US, a robi się to poprzez dokonanie odczytu z pamięci urządzenia za cały okres pracy urządzenia, w obecności pracownika serwisu i urzędnika skarbowego,
- jeżeli zmienia się podmiot i jego NIP, który będzie użytkował kasę, to dalsze korzystanie z urządzenia jest możliwe tylko po dokonaniu odczytu przez wydrukowanie raportu okresowego za cały czas eksploatacji urządzenia, w obecności pracownika serwisu i urzędnika skarbowego oraz późniejszej wymianę modułu i ponownej fiskalizacji,
- kasa/drukarka fiskalna powinna być zaplombowana, a podatnik powinien pilnować, aby nie naruszać plomb, a do napraw należy wzywać tylko uprawniony serwis, po dokonaniu odpowiedniego wpisu w "Książce serwisowej",
- na koniec każdego dnia sprzedaży, gdy były dokonywane operacje na kasie, podatnik musi wykonać raport dobowy fiskalny,
- fiskalne raporty dobowe należy przechowywać przez okres 5 lat,
- wszystkie wydruki dokonywane są na papierze, także w urządzeniu fiskalnym zawsze powinien być założony właściwy papier oraz jeżeli jest taka konieczność taśma barwiąca,
- do eksploatacji powinno stosować się materiały eksploatacyjne zalecane przez producenta,
- podatnik powinien zlecać upoważnionemu serwisowi dokonanie obowiązkowego okresowego przeglądu prawidłowości funkcjonowania kasy,
- kasa powinna być zasilana z gniazda zasilającego ze sprawnym bolcem uziemiającym; sieć zasilająca powinna być stabilna, w przypadku problemów należy zainstalować zasilacz awaryjny,
- awarie i usterki należy zgłaszać niezwłocznie do uprawnionego serwisu i odnotować to w "Książki serwisowej",
- w przypadku awarii uniemożliwiającej pracę na kasie, brak urządzenia rezerwowego jest równoznaczny z brakiem możliwości prowadzenia sprzedaży towarów/usług w danym punkcie handlowym. ( Źródło: bankier.pl, data artykułu: 31.08.2003 )
Treść artykułu dotyczy stanu prawnego obowiązującego w czasie, kiedy powstała oryginalna publikacja w piśmie.