Rezerwowa nieużywana kasa lepszym rozwiązaniem niż jej złomowanie
Podatnik, który skorzystał z ulgi na zakup kasy i w ciągu trzech lat od jej rejestracji zaprzestanie działalności a przez to nie sprzedaje na kasie, musi zwrócić US odliczone pieniądze. Jeżeli nie korzystał z ulgi ? nie ma co zwracać. Taka kasa może zostać zezłomowana lub odsprzedana serwisowi na części. Podatnik może również przesunąć tą kasę na rezerwową.
Likwidując zbędną kasą, trzeba przypomnieć sobie, czy korzystaliśmy z ulgi na jej zakup. Jeżeli tak - to jak długo była wykorzystywana w działalności. Na podstawie art. 111 ust. 6 ustawy o podatku VAT, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w wypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot" - pisze "Rzeczpospolita".
Regulacje dotyczące zwrotu odliczonych kwot znajdziemy również w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących. Oprócz przypadków wynikających z ustawy o, rozporządzenie nakazuje zwrot ulgi również wówczas, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania: podatnik zaprzestanie działalności, nastąpi otwarcie likwidacji, zostanie ogłoszona upadłość, nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), podatnik skorzysta z ulgi z naruszeniem przewidzianych w przepisach warunków (np. dokona odliczenia przed zapłaceniem całej należności za kasę) - czytamy dalej w "Rzeczpospolitej".
Pamiętajmy również, że zaprzestanie używania kasy może być związane ze zdarzeniami niezależnymi od podatnika, takimi jak kradzież, pożar, huragan. Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku z 13 października 2006 r. (PI/443-33/06/Z/09), mówi, że pojęcie 'zaprzestanie użytkowania' odzwierciedla także sytuację, w której podatnik znalazł się na skutek zdarzenia losowego.
Przed ze złomowaniem kasy, należy najpierw dokonać odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego oraz serwisanta. Z czynności odczytu sporządzany jest protokół. Po jednym egzemplarzu dostają użytkownik i serwisant, a kolejne dwa trafiają do Urzędu Skarbowego. Zawsze sprawdza się również, czy plomba kasy nie została naruszona. ( Autor: Andrzej Biedacha "Zbędną kasę lepiej przesunąć do rezerwy, niż złomować" w Rzeczpospolitej,
Treść artykułu dotyczy stanu prawnego obowiązującego w czasie, kiedy powstała oryginalna publikacja w piśmie.